søndag 1. juni 2014

Første møte med Jordmor

På fredag hadde jeg time hos jordmor :) noe jeg hadde gledet meg veldig til. Denne gangen husket jeg å sende kalenderinvitasjon til Adnan så han var med :) helsestasjonen på Lørenskog holder til sammen med vaksinekontoret på Lørenskog kulturhus, og kun 2min unna leiligheten vår :)

Svangerskapsdiabetes- og forgiftning
Jeg hadde med meg morgenurin, av den tester de sukker og proteiner. Sukkernivået viser om man er i faresonen for å få svangerskapsdiabetes (noe som forekommer hyppigere hos sør-asiatere) og proteinverdien sjekker svangerskapsforgiftning. Verdiene mine var innenfor, men jordmoren sa at vi kunne ta en sukkerbelastningtest neste gang bare for å være sikker. Jeg synes det er helt greit, fordi jeg husker at jeg måtte på do midt på natta før timen, og det var det som var den ekte morgenurinen, men jaja.

Babyens hjertebank
Ellers brukte vi timen på å snakke/bli kjent, fylle ut skjema og gikk igjennom brosjyrer/bøker som jeg allerede har fått fra legen og gynekologen. Vi fikk også høre på babyene hjertebank, som er på 150, mens min er på 60, så man klarer lett å skille mellom dem. Hun kjentr også etter livmoren min, ved å trykke ned med hendene. Livmoren har vokst seg opp til navlen, og målte 14cm.

Kjenne liv fra uke 20
Etter timen følte jeg meg superhappy og lykkelig, samme følelse som etter begge ultralydene, det er noe med å se og høre det livet du vet er der inne, men du selv ikke kan kjenne. Selvom alt Alhamdulillsh har gått veldig greit hittil, er man alltid litt bekymret, tenk om det ikke er noe liv der inne lenger? Om det mot formodning skulle skje noe, vil man helt sikkert merke noe, enten ekstreme smerter, blødning eller noe annet som kjennes feil, men jordmoren sa jeg skal begynne å kjenne liv fra uke 20, og skal kjenne det hver eneste dag frem til fødsel. DET gleder jeg meg til :) men i mellomtiden kan jeg når som helst komme innom helsestasjonen for å høre hjertebank :)

Så det var en fin mai-dag! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar