fredag 30. januar 2015

Sette smak på morsmelken


Før jeg ble gravid var jeg skikkelig hekta på å lage sunne smoothies. Jeg og en kollega eksperimenterte litt med produkter fra helsekosten og til og med enkelte typer superfoods. Da jeg ble gravid, hadde jeg ikke like mye tid på morgenene...

Nå som soverutinene til Elias begynner å komme seg litt, fikk jeg tid til å lage en enkel smoothie. Jeg har dessverre ikke eksakte mål, men jeg brukte produktene avbildet over, i tillegg til spinat, som jeg glemte å legge frem, hehe. De som har brukt grønnkål vet kanskje at den er litt seig/hard, og et tips er å fryse den i forkant, slik at den enklere blir kuttet opp i blenderen. Et annet tips er å legge de hardeste ingrediensene nederst, i mitt tilfellet var det frosne jordbær. Sleng alt i blendern, om ønskelig kan du tilsette noe søtt, jeg brukte en dæsj med agave.

Er usikker på hvordan grønnkålen kommer til å påvirke morsmelken, men jeg prøver. Jeg har ikke reagert på det tidligere, men siden det er i kålfamilien kan det jo hende han blir litt urolig i magen, men man kan jo ikke vite før man prøver. Det kan iallefall ikke skade næringsmessig, variasjonen setter smak på morsmelken. I følge bama.no har forsking vist at spedbarn som ammes og møter nye smaker, lettere venner seg til et bredt spekter av matvarer når de blir større. Les hele artikkelen her!

Så det er bare å kjøre på! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar